Een flinke reisdag!

11 juli 2015 - Budapest, Hongarije

Op vrijdag moet ik flink wat kilometers gaan maken. Van Krakau in Polen naar Szeged in Hongarije. Dit ligt tegen de grens van Servië.

De avond ervoor wilde ik eigenlijk nog even het centrum in maar ik had er geen puf in en dacht ik blijf lekker in het Hostel. Er waren leuke gasten uit Frankrijk meen ik en die waren al een tijdje onderweg en hadden gewassen. De was hing vlak boven mn bed en ik moest er eigenlijk om lachen. Internet was helaas slecht dus het lukte niet om het reisverslag in tekst, foto's en video af te maken. Misschien ook wel beter! Al vroeg stond ik op om op tijd op het station te zijn. Vanuit het Atlantis hotel naar het station.

Om 5:30 zette ik m'n wekker om op tijd weg te kunnen. De trein vertrekt om 6:56 uur naar Katowice in Polen. Ik vertrok wat laat iets over zessen richting het station.

Atlantis Hostel

De dame bij de receptie heeft me duidelijk uitgelegd dat elke tram er zou komen... maar onderweg kwam ik er al niet precies uit wat het station in het Pools is, met als gevolg dat ik een halte te laat uit stapte en een tram terug moest nemen. Ondertussen tikt de tijd verder en is het inmiddels 6:30 geweest en ik ben nog steeds niet op het station. Wat spreken ze slecht Engels zeg! De meeste mensen doen ook niet eens hun best je te begrijpen! Misschien ook niet heel gek op dit tijdstip. Uiteindelijk zie ik het station. Nu moest ik wel rennen. Ik kom in de hal aan en nergens staat op het scherm Katowice. Jeetje dat heb ik weer. Welk spoor moet ik naar toe. Een agent loopt er die moet wel Engels kunnen. Nee! Geen Engels sprekende agent. Een conducteur? Nee... een voorbijganger? Nee nee nee. Oke niets aan de hand spoor 3.... Wel een trein met als naar op het bord iets Pools en de WICE op het eind... dat zou het weleens kunnen zijn. Nee zegt een jongen die volgens mij in opleiding is en werd weggeroepen door z'n baas. Wat een gezag... Oke bij het andere spoor staat een trein... rennen! Aangekomen uitgeput en bezweet... Nul op het rekest. Kortom dit ging hem niet worden en het was nu 6:56! Waar moet ik verdomme nu heen! Ook op het andere spoor geen resultaat en ik moest me er maar bij neer leggen. Geen trein. Rustig een broodje eten en opzoek naar een alternatief!

Het Poolse ontbijt!

Goed nu naar het internationale loket om een nieuwe reserveringen te maken. Gelukkig om 9:11 gaat er een trein naar Katowice en via Interrail

KATOWICE (Poland) - BOHUMIN (Czech Republic) Trein: EC 110
BOHUMIN (Czech Republic) - BRECLAV (Czech Republic) Trein: EXP 531
BRECLAV (Czech Republic) - BUDAPEST-KELETI (Hungary) Trein: EC 173

Deze laatste trein komt aan om 20:30 in Budapest. Dan mis ik de aansluiting naar Szeged tegen de grens van Servië. Misschien maar beter ook dan boek ik nog op de valreep een hostel in Budapest. Even wachten dus en goed naar het bord kijken en wat schetst m'n verbazing. Nu staat hij er weer niet op!

Het inmiddels beruchte bord!

Daar ging het net ook mis! Kijk goed Wroctaw Glowny en daarachter.... Katowise heel klein! Dit geloof je toch niet! Goed eind goed al goed! In de trein....
Eindelijk... de trein naar Katowice
En dit keer heb ik geluk! Stroom in de trein voor m'n laptop en..... WIFI! Gratis ook nog!
 Onderweg vanuit Krakau naar Katowise in Polen

Onderweg was er genoeg te zien....
Ja hoor zo... eeeh nee Jaworzno (Polen) Het station van Bohumin om naar Breclav te gaan in Tsjechië
Ik blijf me verbazen over de oude staat van sommige treinen en wat moet je goed opletten.... die gekke Poolse namen!

Gelukkig daar is het station... Katowice! Deze naam vergeet ik nooit meer!
Het station van Katowice even overstappen in PolenHet station van Bohumin

Backpacker inzicht!

's avonds naar een dag reizen kom ik aan in de indrukwekkende stad Budapest!
Het station van BudapestIndrukwekkend voor grote stad als Budapest

Nu de tickets voor morgen reserveren, maar wat is het druk! 70 wachtende voor me! Het gaat zeker twee uur duren zegt een Hongaarse vrouw en ik raak er leuk mee in gesprek. Ze wil allemaal tips geven en ik realiseer me eigenlijk dat ik hier nog wel een dag zou willen blijven. Opzich kan het wel, maar ik loop al achter door het grapje van vanochtend dus... gewoon morgen de trein naar Thessaloniki. De nachttrein zou ik kunnen doen maar even kijken hoe ik me voel.

KOEBANYA-KISPEST (Hungary) - SZEGED (Hungary) Trein: IC 722
SZEGED (Hungary) - ROESZKE (Hungary) Trein: RE 31715
ROESZKE (Hungary) - SUBOTICA Trein: RE 7485
SUBOTICA - BELGRADE Trein: INT 343
BELGRADE - THESSALONIKI GARE CENTRALE (Greece) Trein: INT 335

Inmiddels is het donker... op naar het hostel! Hier het indrukwekkende station van Budapest bij nacht.

Het station van Budapest 's avonds
Daar kwam ik aan vlakbij het station.... eind van de straat is het Maverick Hostel, in een monumentaal pand. Super mooi! Dit is denk ik wel het mooiste hostel tot nu toe! In plaats van 16:35 uur was ik er pas om 20:35 uur. Ach het kon erger! Even de film afmonteren van Praag en Krakau en lekker slapen.... Morgen vroeg weer op!

Maverick hostel BudapestDe slaapkamerHostel in Budapest, in een monumentaal pand!De keuken

1. Noe-Yang:
    13 juli 2015
    WAUWWWWWW wat een onderneming, petje af hoor Cools. Zou gek worden als niemand mij verstaat hahahaha
  2. Barry:
    13 juli 2015
    Leuk Marcel, volhouden hoor!
  3. Marcel Cools:
    13 juli 2015
    Gaat goedkomen! Dank je wel Berry!
  4. Marcel Cools:
    13 juli 2015
    Ik word ook gek als ze me niet willen begrijpen! Noe Yang! ;)
  5. Els:
    13 juli 2015
    je maakt in ieder geval wel wat mee. En dat de Polen slecht talen spreken had ik je kunnen vertellen. Maar in Griekenland willen ze wel Engels horen.
  6. Marcel Cools:
    13 juli 2015
    In Griekenland gaat alles goed!
  7. Ineke Heideman:
    14 juli 2015
    Wat heb je weer veel meegemaakt heel dapper hoor .Als je weer terug bent moet je wel een week bijkomen maar geniet er maar van.
  8. Es:
    15 juli 2015
    Hai lieve Mars,
    Wat een ervaringen ben je nu al rijker!
    Geniet van Italië en de tijd voor jezelf.
    Bas volgt je ook, maar wel alleen via de foto's je kent 'm.
    Xes
  9. Marcel Cools:
    15 juli 2015
    Wat Leuk Esther! Het is een zware trip maar ontzettend zwaar! Het is wel super leuk om een log bij te houden! Zondag avond weer terug! Moet alleen nog wel meer dan 3000 kilometer afleggen!
    x